Strukturētu elektronisko rēķinu (e-rēķinu) ieviešana Latvijā notiek pakāpeniski:
- no 2025. gada 1. janvāra - Latvijā reģistrēts uzņēmums (visi Grāmatvedības likuma subjekti) attaisnojuma dokumentu, kuru izsniedz samaksāšanai (rēķinu) budžeta iestādei (t.i., budžeta iestādei, no valsts budžeta daļēji finansētai atvasinātai publiskai personai un budžeta nefinansētai iestādei Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē) – preces vai pakalpojuma saņēmējam (G2G, B2G, G2B darījumi), noformē kā e-rēķinu;
- no 2026. gada 1. janvāra - Latvijā reģistrēts uzņēmums G2G, B2G, G2B darījumos e-rēķinus nodod Valsts ieņēmumu dienestam (VID);
- no 2028. gada 1. janvāra - Latvijā reģistrēts uzņēmums darījumos ar citu uzņēmumu (B2B) attaisnojuma dokumentu, kuru izsniedz samaksāšanai, noformē kā e-rēķinu, vienlaikus izsniegto e-rēķinu nododot VID.
- B2B darījumos jau šobrīd var sagatavot e-rēķinus, e-rēķina datus brīvprātīgi nodot VID varēs, sākot no 2026. gada.
Strukturētu elektronisko rēķinu (e-rēķinu) ieviešana ir noteikta ar Grāmatvedības likumā veiktajiem grozījumiem, kas Saeimā pieņemti 2024. gada 31. oktobrī (spēkā no 2025. gada 1. janvāra) un 2025. gada 5. jūnijā (spēkā no 2025. gada 12. jūnija). Ar likuma pēdējiem grozījumiem obligāta e-rēķinu izmantošanas uzsākšana visu uzņēmumu savstarpējos darījumos tika pārcelta no 2026. gada sākuma uz 2028. gada sākumu, informē Finanšu ministrija.
Strukturēts elektroniskais rēķins ir rēķins, kurš sagatavots, nosūtīts un saņemts strukturētā elektroniskā formātā, kas ļauj to automātiski un elektroniski apstrādāt, un kurš atbilst Eiropas Savienības standartam LVS EN 16931-1:2017 "Elektroniskie rēķini. 1. daļa. Elektronisko rēķinu pamatelementu semantisko datu modelis", un kuru uzņēmums izraksta atbilstoši tehniskajai specifikācijai LVS CEN/TS 16931-2:2017 "Elektroniskie rēķini. 2. daļa: Standartam EN 16931-1 atbilstošo sintakšu saraksts.
Vairāk noderīgu informāciju par e-rēķiniem var iegūt:
Valsts ieņēmumu dienesta mājas lapā:
E-rēķini | Valsts ieņēmumu dienests
Valsts kases mājas lapā:
https://www.kase.gov.lv/valsts-kase/kontakti
https://www.kase.gov.lv/pakalpojumi/gramatvedibas-uzskaite
Ar biežāk uzdotiem jautājumiem par e-rēķiniem var iepazīties:
https://www.vid.gov.lv/lv/biezak-uzdotie-jautajumi-katalogs/e-rekini
Par nosacījumiem e-rēķinu apritei e-adreses sistēmā var atrast:
https://viss.gov.lv/lv/Informacijai/Dokumentacija/Vadlinijas/e-adrese#show1
Informatīvs pakalpojuma sniedzēju saraksts – uzņēmumi, kas Latvijā piedāvā strukturētu elektronisko rēķinu izveidi, nosūtīšanu un saņemšanu ir pieejams Valsts ieņēmumu dienesta mājas lapā:
https://www.vid.gov.lv/lv/media/27231/download?attachment.
Par e-rēķinu izveidošanu un nosūtīšanu, izmantojot portālu Latvija.gov.lv, konsultācijas var saņemt VPVKAC tīklā klātienē vai zvanot pa tālr. 67502757;
Informāciju par e-rēķina apakšadresācijas izveidi e-adreses sistēmā var saņemt VDAA atbalsta centrā, rakstot e-pastu uz atbalsts@vdaa.gov.lv vai zvanot pa tālr. 66155505.
Veidlapas e-rēķinu e-adreses apakšadresācijas pieteikšanai ir pieejama tīmekļa vietnē viss.gov.lv:
Kā 2025. gadā sagatavot e-rēķinu un nosūtīt uz valsts budžeta iestādes e-adresi




