Izdevumu uzskaite čekiem ar brīvdienu datumiem - www.d-k.lv


Вопрос

Valdes loceklis nes izdevumu čekus ar brīvdienu datumu.

Vai drīkst tos iekļaut firmas izdevumos, neliekot viņam darba stundas šajā brīvdienā?



Ответ

Ja ar valdes locekli ir noslēgts darba līgums, un tajā ir norādīts nolīgtais dienas vai nedēļas darba laiks, tad gadījumos, ja izdevumu čeki ir ar brīvdienu datumiem, vajadzētu arī darba laika uzskaites tabelē šajos datumos uzrādīt nostrādātās stundas.

Lai tas nebūtu jādara,  darba līgumā ar valdes locekli ieteicams atrunāt, ka darba laika uzskaite netiks veikta, saskaņā ar Darba likuma (DL) 148.panta 1.daļu.

Saskaņā ar DL 148.panta 1.daļu, darba laika uzskaite nav jāveic gadījumos, kad, ievērojot attiecīgā darba vai nodarbošanās īpatnības, darba laika ilgums netiek mērīts vai iepriekš noteikts vai to var noteikt paši darbinieki.

Latvijas normatīvie akti neuzskaita gadījumus un nenosaka kritērijus, uz kuriem pamatojoties attiecībā uz konkrēto darbinieku var atkāpties no Darba likuma normām par darba laika un atpūtas organizāciju. Līdz ar to vadlīnijas minētā panta piemērošanai ir meklējamas Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 4. novembra Direktīvas 2003/88/EK “Par konkrētiem darba laika organizēšanas aspektiem” 17. panta 1. punktā, proti, atkāpe no noteiktajiem darba laika organizācijas principiem ir piemērojama:

a) vadošiem administratīviem darba ņēmējiem vai citām personām, kam ir autonomas lēmumu pieņemšanas pilnvaras;

b) ģimenē strādājošiem;

c) darba ņēmējiem, kas pilda pienākumus reliģiskās ceremonijās baznīcās un reliģiskās kopienās.

Piemērojot Darba likuma 148. panta 1. daļā paredzēto izņēmumu, darba devējam nav pienākums veikt Darba likuma 137. pantā atrunāto darbinieku darba laika uzskaiti.

Tomēr, arī šajos gadījumos vēlams nodrošināties ar minētā valdes locekļa rakstisku rīkojumu pieņemt šos izdevumu čekus grāmatvedībā, sakarā ar to, ka minētie pirkumi tika veikti, lai nodrošinātu uzņēmuma saimniecisko darbību.